چهارمین راه مرزی آستارای ایران در آستانه بهره برداری
به گزارش آوا مسکن، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: عملیات اجرائی پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن، در محل منتهی الیه پل جدید آستاراچای رو به پایان است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بعد از بازدید میدانی و پیمایش کارگاه عملیات اجرائی پروژه های پیشران توسعه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت در شهر مرزی آستارا در مجاورت جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: عملیات اجرائی پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن، با کارکرد انتقال کامیون های خالی برگشتی و رویه های مرزی مربوطه، در محل منتهی الیه پل جدید آستارا چای و جهت افزایش تردد روزانه این مرز تا حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون، بصورت رفت و برگشت طبق توافق با جمهوری آذربایجان رو به پایان است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: این پروژه، به عنوان یکی از پروژه های پیشران گسترش مبادلات مرزی شامل صادرات، واردات و ترانزیت با کشور آذربایجان و کریدور حمل و نقل شمرده می شود.
افندی زاده اضافه کرد: باتوجه به اهمیت پیشبرد این پروژه های حائز اهمیت که برنامه زمان بندی تکمیل و بهره برداری آنها در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، به ریاست وزیر راه و شهرسازی در طرف ایرانی، در چند فاز عملیاتی مورد توافق طرفین قرار گرفته، شاهد الگویی موفق و قابل قدردانی از حاکمیت نگاه فرابخشی، انسجام، همکاری و همراهی مؤثر همه بخش ها و دستگاه های ملّی و محلی در پروسه فشرده و با پیچیدگی های خاص عملیات اجرائی این پروژه ها هستیم.
وی افزود: بر این اساس، فاز اول این پروژه های پیشران، شامل پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن، بعد از پاره ای اقدامات تکمیلی، به زودی و طی چند هفته آتی بهره برداری خواهد شد.
دبیر شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور اظهار داشت: پایانه مرزی موقت آستارا شامل یک سایت مجهز به فضای استقرار عوامل ارائه دهنده خدمات، تجهیزات و فرآیندهای تردد مرزی است که بلا فاصله بعد از توافق رؤسای کمیسیون مشترک در نشست تیرماه امسال در شهر آستارا طراحی و به تصویب و ابلاغ شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور رسید و عملیات اجرائی آن بر این مبنا، با فوریت شروع شد.
به گفته افندی زاده، باتوجه به توافق با کشور آذربایجان، تا زمان تکمیل عملیات اجرائی راه دسترسی ۱۱۰۰ متری به پایانه جدید در فازهای بعدی پروژه های پیشران مذکور، کامیون های خالی از پل جدید و راه دسترسی موقت به این پایانه مرزی موقت به موازات راه دسترسی ۱۱۰۰ متری، وارد کشور خواهند شد و کامیون های پر، کماکان از پل و پایانه قدیم استفاده می کنند. بدین ترتیب ظرفیت تردد روزانه در این مرز به حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون بصورت رفت و برگشت خواهد رسید و فصل جدیدی در کارهای این مرز، به عنوان قلب تپنده تجارت و ترانزیت دو کشور شروع خواهد شد.
افندی زاده افزود: تکمیل عملیات اجرائی فازهای بعدی این پروژه های پیشران با سرعت در دست انجام است و طی ماه های آتی شاهد تکمیل مسیر ۱۴۰۰ متری دسترسی به پایانه جدید نیز خواهیم بود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد که: پل جاده ای (اتومبیل رو) جدید مشترک در مرز آستارای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با هدف اتصال به بزرگراه ترانزیت بین المللی دو کشور همسایه (اتوبان باکو به رشت و قزوین) به طول ۸۹ متر و عرض ۳۲ متر با همکاری وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری های پیشرفته جمهوری آذربایجان و همین طور آژانس ایالتی راه های اتومبیل روی این کشور بر روی رودخانه مرزی آستارا چای تولید شده است.
وی اظهار داشت: این پل مشترک مرزی در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا به عنوان یک پل اتومبیل رو و ترانزیتی جدید در آینده نزدیک آماده افتتاح است.
افندی زاده در آخر تاکید کرد: علاوه بر این پروژه، مهم ترین طرح های پیشران، تحولی، ظرفیت ساز و آینده نگر لجستیکی، حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی در مرزهای مشترک دو کشور، ساخت پل مرزی جاده ای و راه آهن در منطقه کلاله-آغبند بر روی رودخانه ارس به عنوان قطعه تکمیل کننده کریدور ارس است که اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان را از خاک کشورمان فراهم می سازد. بار اندازی ریلی آستارا با سرمایه گذاری و مشارکت طرف آذری و نیز مرمت پل قدیم مرزی آستارا، با همکاری دو کشور و تحت راهبری وزیر راه و شهرسازی کشورمان به عنوان رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک طرفین، با اولویت در دست پیگیری قرار دارند.
بندر آستارا نبض صادرات ایران
به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، شهرستان مرزی بندر آستارا که در شمال غربی استان گیلان و در حاشیه دریای خزر و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان، قرار دارد، هم اکنون از سه راه مرزی دریایی، زمینی و ریلی با خارج از کشور ارتباط دارد و راه زمینی جدید به عنوان چهارمین مرز به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
مرزهای سه گانه مستعد و مناسب داد و ستد شهرستان مرزنشین آستارا در شمال غربی استان گیلان، همیشه از نظر ارزآوری و صادرات ملی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بوده و در وضعیت تحریم نیز برای خنثی کردن حصر اقتصادی دشمنان ایران اسلامی و احیای قابلیت های تجاری استان سرسبز گیلان و همین طور کشور، جایگاه خاصی دارند و ارزش های اقتصادی خودرا در صادرات برون مرزی کشور به خوبی نشان دادند.
این شهرستان مرزی شمال ایران که موقعیت خاصی که در منطقه دارد، نقش مهمی در تجارت بین المللی جمهوری اسلامی ایران ایفا می کند و موقعیت بسیار عالی آستارا برای تجارت خارجی، نظر مسئولان دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان را برای ایجاد و بهره برداری از چهارمین گذرگاه مرزی جلب کرده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب