گزارش آوا مسكن؛
طلسم شکنی ۲۰ ساله پروژه ریلی شلمچه- بصره
آوا مسکن: قریب به دو دهه است که خط ریلی شلمچه- بصره مطرح شده تا حمل و نقل زوار عتبات تسهیل شود؛ در نهایت روز گذشته تفاهمنامه عملیاتی شدن این پروژه به امضا رسید.
به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، روز گذشته مدیرعامل راه آهن تفاهم نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره با حضور مسؤولین ارشد راه آهن عراق به امضا رسید.
شرکت راه آهن اعلام نمود در جریان این سفر که در امتداد تفاهم ماه گذشته بین وزرای راه و شهرسازی و حمل و نقل دو کشور انجام گرفت، بعد از برگزاری جلسه مشترک با تیم های فنی و سیاسی طرفین در مرز شلمچه، مدیران عامل به همراه تیم فنی راه آهن بازدید از مسیر را شروع کردند.
در این بازدید، مسئولین راه آهن دو کشور باتوجه به نقشه های مصوب و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید راه اندازی شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروندرود، زمینهای دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیر سندباد) در محل راه اندازی پل و همین طور محل راه اندازی ایستگاه جدید راه آهن بصره بازدید نمودند.
در ادامه بعد از مذاکراتی که در کنسولگری ایران در بصره انجام شد و حدود شش ساعت به طول انجامید، طرفین درباب مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا رودخانه اروند و از رودخانه تا ایستگاه قطار مربوطه، زمانبندی گام به گام اقدامات اجرائی راه اندازی مسیر ریلی شلمچه بصره همچون زمانبندی انجام عملیات مین روبی، زمانبندی انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود، تحویل زمین جهت مطالعات پایه ها و سپس اجرای پل و …. تفاهم کردند.
نقشه راه اندازی مسیر نیز به عنوان پیوست این تفاهم نامه به امضای معاونین فنی طرفین رسید.
بهره برداری از راه آهن شلمچه- بصره تا ۲ سال آینده
مدیر عامل شرکت راه آهن ایران اظهار داشت: در صورت اجرای تعهدات کشور عراق در پروژه شلمچه- بصره، این خط ریلی تا ۱.۵ الی ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد.
سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن درباره ی حضور هیأت عراقی در ایران و بازدید از پروژه ریلی شلمچه- بصره اظهار داشت: هیأت فنی، سیاسی و نظامی ایرانی و عراقی و مسئولین راه آهن دو کشور باتوجه به نقشه های مصوب و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید راه اندازی شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروند رود، زمینهای دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیر سندباد) در محل راه اندازی پل و همین طور محل راه اندازی ایستگاه جدید راه آهن بصره بازدید نمودند.
وی اضافه کرد: این بازدید ۴ ساعت به طول انجامید و بعد از آن هم جلسه ۶ ساعته با هیأت عراقی برگزار و طی آن نقشه های تفصیلی از طرف طرف عراقی ارائه شد.
صالحی اشاره کرد: در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، ظرف ۱.۵ تا ۲ سال آینده پروژه راه آهن شلمچه- بصره به بهره برداری می رسد.
مدیر عامل شرکت راه آهن اظهار داشت: با توجه به این که این پل نیازمند یک دهانه بازشو برای فراهم شدن امکان تردد کشتی است، ساخت آن دانش ویژه ای می طلبد و توسط مهندسان ایرانی ساخته خواهد شد.
به گفته صالحی، برمبنای صورت جلسه شب گذشته که به امضای دو طرف ایرانی و عراقی رسیده، هم بحث تحویل گرفتن پایه های پل ذکر شده که در قسمت جنوب غربی این رود ظرف ۲ ماه تحویل داده خواهد شد.
پروژه دو ساله خط ریلی شلمچه- بصره
جلال مختاری؛ مدیر روابط عمومی راه آهن درباب امضای تفاهنامه روز گذشته به مهر اظهار داشت: نقشه راه اندازی مسیر به عراقی ها تحویل داده شده است و طبق برنامه ای که اعلام شده است طرفین طبق برنامه مقرر است که این تفاهم نامه را اجرا نماید.
وی در ادامه اضافه کرد: بنا به برنامه اعلام شده مسؤولین دولت عراق برای دید و بازدید از پروژه به ایران می آیند. با توجه به این که پروژه طی دو سال آینده تمام می شود و این پروژه در ایران شروع به کار شده است.
مدیر روابط عمومی راه آهن در ادامه درباب تولید ملی اظهار داشت: تولید ملی بودن این پروژه بستگی به پیمانکاری دارد که در آینده مشخص خواهد شد که بخش ریلی از تولید ملی استفاده گردد یا از مصالح عراقی استفاده نماید و این مساله نیز در آینده مشخص خواهد شد.
اهمیت پروژه ریلی بصره- شلمچه
خط ریلی شلمچه-بصره که می تواند ایران را با راه آهن مستقیم به کربلا متصل کند، از پروژه هایی است که با وجود اهمیت از نظر مسافران زیارتی و از بعد تجاری، در این سال ها نتیجه نگرفته اما بتازگی جمهوری عراق وعده داده که بابت راه اندازی این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است.
راه اندازی این خط ریلی از ۲۰ سال قبل مطرح شده و در این سال ها همیشه پروسه فراز و نشیب هایی داشته و حال باید دید باتوجه به رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی که آمادگی همکاری را با کلیه طرف های خارجی دارد، طلسم چندین ساله این مسیر ریلی هم می شکند یا خیر.
به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، سال قبل حتی مواردی همچون عدم تمایل عراق به تکمیل این پروژه ریلی عنوان شد و این که عراق این خط را معارض با کریدور شمالی-جنوبی خود می داند که بنا دارد آنرا با همکاری ترکیه و یکی از شرکت های ایتالیایی جلو ببرد اما این خط ریلی قرار شده است که توسط کشور عراق به بهره برداری برسد و این می تواند از نظر تجارت با کشور عراق به ایران کمک نماید
منبع: آوا مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب