گزارش آوا مسكن؛

قطار وعده ها روی ریل رشت-کاسپین

قطار وعده ها روی ریل رشت-کاسپین

آوا مسکن: باتوجه به اهمیت ویژه خط ریلی رشت - کاسپین در به ثمر نشینی کریدور شمال به جنوب حال باید دید که این پروژه ریلی چه زمانی از قطار وعده ها پیاده می شود.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها - بهرام قربانپور: اقتصاد ریلی یکی از مهم ترین نوع تجارت تلقی می شود. قرارگیری گیلان در شاهراه بین المللی کریدور شمال به جنوب فرصتی را فراهم نموده تا این استان بتواند بوسیله خطوط ریلی به هدف اقتصادی و تجاری برسد و از سویی دیگر نقطه ثقل هدف گذاری بین المللی باشد.
گیلان استانی است که جورچین اقتصادی و تجاری کشورهای آسیا میانه، اوراسیا و حاشیه خزر با کشورهای اروپایی و حتی تمام دنیا تلقی می شود حلقه واصله ای که سوزن آن در خط ریلی «رشت به کاسپین» گیر کرده است.
پروژه تحول آفرین در ایستگاه وعده ها
اما خط ریلی رشت –کاسپین که زمان «افتتاح» آن اینروزها نقل محافل شده و هر بار وعده ای را بر وعده های مسؤولان افزون می کند، وعده هایی که از سال ها قبل همچون بختکی بر روی این پروژه خیمه زده و هر سال به سال زمانِ این «وعده» تمدید می شود.
پروژه ریلی رشت به کاسپین به سبب موقعیت راهبردی ملی و بین المللی که دارد می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحول آفرین باشد. آن گونه که داده های آماری می گوید؛ عملیات اجرائی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ آغاز شد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ در یک برهه ۱۳ ساله فقط ۳ درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ شروع شده است.
همانطور که عنوان شد اجرا و بهره برداری خط ریلی رشت – کاسپین نه فقط منجر به ثمردهی اقتصادی و رونق بخشی تجاری استان گیلان می شود بلکه در سطح ملی و بین المللی هم برای گیلان، ایران و همسایگان خزری از اهمیت ویژه ای برخوردارست.
خط ریلی رشت – کاسپین را باید پروژه وعده های مسؤولان بنامیم چونکه از وعده «محمد اسلامی» وزیر راه دولت روحانی در خصوص افتتاح خط ریلی رشت – کاسپین تا انتهای سال ۱۴۰۰ تا حالا ۲ سال قبل و همچنان هر سال این وعده روی دکمه «تمدید» می رود.
در کنار تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری در خصوص اتمام خط ریلی رشت – کاسپین و تکمیل شدن پازل کریدور شمال به جنوب بنابر دلیلهای نامشخص روند پیشرفت کار این پروژه در دولت های گذشته به کندی پیش رفت اما با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم اجرای این خط سرعت گرفت.

تازه ترین وعده برای افتتاح!
اگرچه سرعت اجرای پروژه ریلی رشت – کاسپین قابل قبول است اما همچنان روی ابر «وعده ها» سیر می کند و فقط در یک سال قبل چندین بار مسؤولان کشوری و استانی در حین بازدید از این پروژه ریلی، از افتتاح سریع آن سخن گفتند.
آخرین و تازه ترین وعده را «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی داده و گفته؛ پیش بینی می شود این پروژه حداکثر تا انتهای سال جاری تکمیل و تحویل شود. وی کُندی سرعت اجرای پروژه را گردن مرطوب بودن زمین و شرایط آب و هوایی انداخته و معتقد است؛ شرایط آب و هوایی و رطوبت بالای زمین سرعت اجرای پروژه ریلی را کُند کرده است.
۴ ابر پروژه ریلی کشور
«عباس خطیبی» معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور هم خط ریلی رشت – کاسپین را جزو ۴ ابر پروژه ریلی کشور برشمرد و اظهار داشت: تا به امروز ۲ پروژه ریلی به مرحله بهره برداری رسیده و پروژه سومی که در دستور کار برای افتتاح قرار دارد، اتمام خط ریلی رشت - کاسپین است که طبق برنامه ریزی های انجام شده انتظار می رود تا انتهای سال این پروژه ریلی به طول ۳۷ کیلومتر افتتاح و تحویل مردم شود.
پیشرفت ۹۰ درصدی خط ریلی رشت - کاسپین
«موسی فکور» سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جزییات پروژه ریلی رشت - کاسپین می گوید: پیشرفت زیرسازی این پروژه ۹۶ درصد و پیشرفت روسازی آن ۷۲ درصد گزارش شده است.
وی از پیشرفت بالای ۹۰ درصدی پروژه رشت – کاسپین آگاهی داد و اضافه کرد: از ۳۵ کیلومتر خط ریلی رشت – کاسپین ۲۵ کیلومتر آن ریل گذاری شده است.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان با اعلان اینکه کار روسازی و ریل گذاری ۱۰ کیلومتر انتهایی از دو طرف شروع شده است، اظهار داشت: تا حالا از قسمت انتهایی یک کیلومتر ریل گذاری انجام شده و از قسمت ابتدای دو و نیم کیلومتر آماده ریل گذاری است.
فکور از اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان در ایام اخیر به پروژه ریلی رشت – کاسپین آگاهی داد و افزود: از مصوبات سفر تا حالا حدود ۱، ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه تامین شده است.
وی با اعلان اینکه راه آهن رشت- کاسپین حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب شمرده می شود، اضافه کرد: از این پروژه مهم به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می شود و از اهمیت ویژه ای برخوردارست.
اهمیت چند بُعدی پروژه ریلی رشت – کاسپین سرپرست معاونت عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اهمیت چندبُعدی پروژه ریلی رشت – کاسپین بیان کرد: ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه بوسیله ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا بوسیله تکمیل این خط ریلی امکان پذیر است.
فکور با اعلان اینکه خط ریلی رشت – کاسپین آورده مالی و اقتصادی برای گیلان دارد، اظهار داشت: جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن بوسیله ایران یکی از مهم ترین کارکردهای ساخت این مسیر ریلی است.
وی بیان این که مسیر ایران ارزان ترین، به صرفه ترین و نزدیک ترین مسیر برای کارهای تجاری و ترانزیتی در منطقه است، اضافه کرد: موقعیت ایران به نحوی است که می تواند ظرفیتهای خوب شرق آسیا را به اروپا متصل کند.

به نظر می رسد بهره برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه سازی برای گسترش روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از با اهمیت ترین فاکتورهای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در عرصه مناطق آزاد است.
با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریلی در پیربازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود و این مهم می تواند اقتصاد بیمار گیلان را بوسیله روابط تجاری، ترانزیت کالا و صادرات محصولات شیلاتی و کشاورزی علاج کند، این پروژه نه فقط برای گیلان مفیدست بلکه ایران را از تنگای اقتصادی، تحریم ها و فشارهای روانی ناشی از چالش های اقتصادی و معیشتی نجات می دهد و حتی این پروژه زخم عظیم اقتصادی همسایگان خزری و اوراسیایی و دوستان دور و نزدیک اروپایی را هم ترمیم می بخشد.
با توجه به اهمیت ویژه خط ریلی رشت – کاسپین در به ثمر نشینی کریدور شمال به جنوب حال باید دید که این پروژه ریلی چه زمانی از قطار «وعده ها» پیاده می شود!

1402/10/28
17:01:27
5.0 / 5
339
تگهای خبر: افتتاح , بنادر , بهره برداری , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است