دولت سیزدهم طلسم بهره برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟

دولت سیزدهم طلسم بهره برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟

به گزارش آوا مسکن، تابحال تلاشهای سه دولت برای به ثمر رساندن خط ریلی شلمچه-بصره بعنوان کوتاه ترین و کم هزینه ترین مسیرریلی اتصال به عراق، بی نتیجه مانده است.



به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر با شکل گیری حکومت جدید در عراق بعد از سقوط صدام حسین در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، روابط دو کشور همسایه ایران و عراق در همه ابعاد بخصوص اقتصادی و فرهنگی ارتقا یافت؛ بگونه ای که در سالهای اخیر تجارت دو کشور به بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و توریست هم به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است. این در شرایطی است که زیرساخت های ارتباطی مناسب بخصوص در حوزه مسیر ریلی میان دو کشور وجود ندارد.
وجود مسیر ریلی که از نظر میزان حمل مسافر، بار و هزینه های نقل وانتقال نسبت به سایر مسیرها برتری دارد، می تواند روابط سطح بالای اقتصادی و فرهنگی کنونی را ارتقا دهد. اهمیت ایجاد خط ریلی در اوایل دهه ۹۰ شمسی با افزایش تبادلات اقتصادی و گردشگری بین دو کشور نمود پیدا کرد. در بین مسیرهای ریلی که می تواند میان دو کشور راه اندازی شود خط ریلی شلمچه-بصره در اولویت قرار دارد؛ چونکه این مسیر برای تکمیل به هزینه و هم عملیات عمرانی کمتری نیازمند است. هم اکنون خط ریلی شلمچه-بصره تنها نیازمند حدود ۳۲ کیلومتر عملیات عمرانی و ریل گذاری است که از این مسافت حدود ۱۶ کیلومتر هم احتیاج به مین روبی دارد.
توافق های پی درپی و بی نتیجه
در سال ۹۰ در زمان تصدی دولت دهم یک تفاهمنامه برای راه اندازی خط ریلی مذکور میان دو کشور منعقد گردید. این تفاهمنامه به دلایلی همچون پایبند نبودن طرفین به مفاد تفاهم و هم بحران داعش در عراق به مرحله اجرا نرسید. با تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت دوازدهم به علت اهمیت پروژه مذکور، اجرای آن مجدداً در دستور کار قرار گرفت و در سال ۹۳ یک تفاهمنامه جدید میان دو دولت به امضا رسید. بااین حال به علت عدم ایفای تعهدات از جانب دولت عراق این تفاهم هم حاصلی نداشت. در سالهای ۹۶ و ۹۹ هم تفاهمنامه هایی میان دو طرف شکل گرفت که هیچ کدام نتایجی درپی نداشت و نتوانست طلسم راه اندازی این خط ریلی را بشکند.
پس از این ناکامی ها دولت سیزدهم کوشش کرد با مرتفع ساختن موانع، این پروژه ملی و بر زمین مانده را اجرا نماید. از همین رو با سفر وزیر وقت راه و شهرسازی در دیماه ۱۴۰۰ به عراق یک توافق جدید میان طرفین شکل گرفت. وزیر وقت راه و شهرسازی بعد از این توافق اعلام نمود: «طلسم سال ها تفاهمنامه و مذاکره شکسته شد و این توافقنامه دارای یک زمان بندی مشخص است و یکی از بندهای آن اینست که ظرف یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد. توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن عراق به صورت مشترک این پروژه را اجرا می کنند و ظرف ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.» در نهایت بعد از حدود ۲ سال در شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران و شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، سنگ بنای راه اندازی این خط ریلی گذاشته شد. مطابق وعده مسؤلان مقرر شده تا این پروژه در خلال ۱۸ ماه به بهره برداری برسد. با این وجود باگذشت حدود ۹ ماه از زمان تعیین شده، بررسی ها حکایت از آن دارد که عملیات های عمرانی همچون مین روبی و حتی انجام مطالعات کافی برای راه اندازی پل بر روی اروند هم متوقف است. حال باید دید آیا دولت سیزدهم می تواند با اجرای این پروژه در زمان باقی مانده طلسم بهره برداری از آنرا بشکند؟

1403/02/12
15:15:54
5.0 / 5
381
تگهای خبر: بهره برداری , راه و شهرسازی , ساخت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
لینک دوستان آوا مسكن
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است