عیب یابی مشکلات رایج ماشین ظرفشویی

عیب یابی مشکلات رایج ماشین ظرفشویی

هر یک از لوازم برقی خانگی هم چون ماشین ظرفشویی، ممکن است دچار ایراد و خرابی شوند. این خرابی ها می تواند کارایی هر دستگاه و وسیله ای را کاهش دهد. بسیاری از ایرادات ممکن است به دلیل مستهلک شدن و فرسودگی قطعات باشند.


هر یک از لوازم برقی خانگی هم چون ماشین ظرفشویی، ممکن است دچار ایراد و خرابی شوند. این خرابی ها می تواند کارایی هر دستگاه و وسیله ای را کاهش دهد. بسیاری از ایرادات ممکن است به دلیل مستهلک شدن و فرسودگی قطعات باشند. برخی دیگر به دلیل استفاده غیر حرفه ای از دستگاه و سایر عوامل، ایجاد شده عملکرد ماشین ظرفشویی را مختل می کنند.

حال اولین اقدام زمان بروز هر گونه خرابی و ایراد در ماشین ظرفشویی، بررسی نوع خرابی و عیب یابی و تعمیرات ماشین ظرفشویی است. برای این که به درستی هر ایراد را تشخیص دهید و اقدامات صحیحی را برای رفع آن انجام دهید، لازم است با رایج ترین مشکلات ماشین ظرفشویی را بشناسید. در ادامه تکنسین های متخصص نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تهران، با شرح و بررسی این خرابی ها و ایرادات، تلاش کرده اند تا هر گونه مشکلی که ممکن است کارایی ظرفشویی را تحت تاثیر قرار دهد، به شما معرفی کنند.

 

چرا ظروف در ماشین ظرفشویی تمیز نمی شوند؟

بروز ایراد تمیز شسته نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی، می تواند از عوامل زیر نشات بگیرد. حتما یک به یک آن ها را مورد بررسی قرار دهید:

کم بودن فشار آب

فشار آب کم می‌ تواند مانع از چرخش بازو های اسپری و شستشوی کامل ظروف شود. برای بررسی فشار آب، یک لیوان را در سیکل شستشو در داخل ماشین قرار دهید. اگر لیوان در انتهای سیکل پر نشده باشد، ممکن است مشکل از فشار آب باشد. در این صورت، باید با یک لوله کش تماس بگیرید.

بالا بودن سختی آب و وجود املاح فراوان

املاح موجود در آب سخت می‌ توانند بر عملکرد مواد شوینده تأثیر بگذارند و باعث ایجاد لکه روی ظروف شوند. برای حل این مشکل، می ‌توانید از نرم کننده آب استفاده کنید.

مشکل در نوع و چیدمان ظروف

ظروف چدنی و برخی از ظروف پلاستیکی ممکن است به طور کامل توسط آبپاش ‌ها شسته نشوند. سعی کنید این نوع ظروف را در قفسه‌ های پایینی قرار دهید. هم چنین، از پر کردن بیش از حد قفسه‌ ها خودداری نامیید، زیرا این امر مانع از گردش آزادانه آب می ‌شود.

انسداد و آلودگی فیلتر ها

  • کثیف بودن فیلتر ذرات

این فیلتر در کف دستگاه قرار دارد و ذرات غذا را به دام می ‌اندازد.

  • گرفتگی فیلتر اصلی

این فیلتر در زیر بازوی اسپری پایینی قرار دارد و ذرات ریزتر را جذب می‌ کند.

هر دو فیلتر باید به طور مرتب (حداقل بعد از هر 4 تا 6 بار استفاده) تمیز شوند. برای تمیز کردن فیلتر ها، آن ‌ها را از جای خود خارج کرده و با آب گرم و صابون بشویید.

استفاده از مواد شوینده مناسب

در زمان شستشو ظروف باید از مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی شود. هم چنین باید به مقدار کافی و بر اساس کثیفی ظروف از مواد شوینده استفاده کنید. کم بودن مواد شوینده می ‌تواند کیفیت شستشو ظروف را در ماشین ظرفشویی به شدت کاهش دهد.

علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست؟

در زمان ایجاد مشکل در فرآیند خشک شدن ظروف و مشاهده مشکل خشک نشدن ظرف ها در ماشین ظرفشویی، حتما بر اساس بررسی موارد زیر، برای عیب یابی ماشین ظرفشویی اقدام نمایید:

بروز ایراد در عملکرد فن

فن نقش مهمی در خشک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی دارد. برای بررسی عملکرد فن، بعد از اتمام سیکل شستشو به صدای آن گوش دهید. اگر فن صدا نمی‌ دهد یا صدای آن ضعیف است، ممکن است مشکل از آن باشد. در این صورت، حتما از تعمیرکار ماشین ظرفشویی برای تعویض آن کمک بخواهید.

وجود نداشتن تهویه مناسب

برای خشک شدن بهتر ظروف پس از فرایند شستشو، باید تهویه مناسبی در داخل کابینت محل نصب ماشین ظرفشویی وجود داشته باشد. در صورت امکان، درِ کابینت را کمی باز بگذارید.

فعال نکردن برنامه خشک‌کن

اکثر ماشین ‌های ظرفشویی دارای برنامه خشک‌ کن هستند که با استفاده از المنت گرمایشی، ظروف را خشک می‌ کند. از این برنامه در کنار مواد شوینده مخصوص خشک‌ کن استفاده کنید.

استفاده نکردن از نمک

نمک مخصوص ماشین ظرفشویی باعث می‌ شود تا سختی آب گرفته شده و ظروف بهتر خشک شوند. از نمک به طور مرتب در هر بار شستشو ظروف در ماشین ظرفشویی و در محل تعیین شده برای آن، استفاده کنید.

معیوب شدن المنت گرمایشی

در برخی از موارد، ممکن است مشکل خشک نشدن ظروف به دلیل خرابی المنت گرمایشی باشد. در صورتی که المنت گرمایشی خراب باشد، باید حتما برای تعویض آن با المنت سالم و بدون ایراد اقدام شود.

دلیل نشتی آب ماشین ظرفشویی را چگونه تشخیص دهیم؟

ماشین ظرفشویی، از آن جایی که برای تمیز شدن ظروف از آب استفاده می کند، ممکن است مشکل نشتی آب در آن ایجاد شود. از این رو با مشاهده این ایراد می توانید با بررسی موارد زیر، عیب یابی این دستگاه را انجام دهید:

تشخیص محل نشتی ماشین ظرفشویی

برای پیدا کردن محل دقیق نشتی، می‌ توانید از یک چراغ قوه استفاده کنید و درِ ماشین را در حالت نیمه باز قرار دهید. سپس، سیکل شستشو را به طور مختصری اجرا کنید و محل نشتی را مشاهده کنید.

بروز ایراد در اتصالات

محل اتصال شلنگ‌ ها به شیر آب و ماشین ظرفشویی را به دقت بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه پارگی یا شل بودن، باید شلنگ‌ ها تعویض شوند.

خرابی واشر درب ماشین ظرفشویی

واشر درب از نشت آب به بیرون از ماشین جلوگیری می ‌کند. چنان چه واشر درب فرسوده یا پاره شده باشد، باید تعویض شود.

مشکل داشتن پمپ تخلیه

پمپ تخلیه وظیفه دارد تا آب کثیف را از ماشین خارج کند. با معیوب شدن و بروز خرابی در پمپ تخلیه، ممکن است آب در ماشین جمع شده و باعث ایجاد نشتی شود. در صورت مشاهده مشکل در پمپ تخلیه، از تعمیرکار ماشین ظرفشویی بخواهید تا آن را عیب یابی و تعویض نماید.

چگونه مشکل بوی بد ماشین ظرفشویی را برطرف کنیم؟

از دیگر مشکلات رایج ماشین ظرفشویی، ایجاد بود بد است. بروز این ایراد می تواند کارایی دستگاه را کاهش داده و شستشو ظروف را مختل کند. در ادامه عوامل مرتبط با این خرابی را آورده ایم:

کثیف بودن فیلتر ها

فیلتر ها نقش مهمی در جمع آوری ذرات غذا و جلوگیری از انتشار بوی بد دارند. توصیه می‌ شود که فیلتر ها را به طور مرتب، طبق دستور العمل دفترچه راهنمای دستگاه، تمیز کنید.

استفاده نکردن از جرم‌ گیر

می ‌توانید به صورت دوره ‌ای از جرم‌ گیر های مخصوص ماشین ظرفشویی برای از بین بردن چربی‌ ها و بو های نامطبوع استفاده کنید.

کامل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

در صورتی که آب به طور کامل از ماشین ظرفشویی تخلیه نشود، ممکن است باعث ایجاد بوی بد شود. برای بررسی وضعیت زهکشی، می‌ توانید شلنگ تخلیه را بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه گرفتگی، آن را تمیز کنید.

باقی ماندن مواد غذایی

لازم است بعد از هر بار استفاده، داخل ماشین را تمیز کنید، در غیر این صورت ممکن است مواد غذایی باقی مانده در آن فاسد شده و بوی بد ایجاد کنند. پس از پایان هر برنامه شستشو، سبد سها و فیلتر ها را برداشته و داخل ماشین را با آب گرم و صابون بشویید.

بررسی مشکلات رایج ماشین ظرفشویی در سایت امروز نگار

چرا ماشین ظرفشویی روشن نمی شود؟

مشکل روشن نشدن، از جمله ایراداتی است که می تواند بسته به عوامل متفاوتی بروز پیدا کند. به همین دلیل باید یک به یک مواردی که در ادامه آورده ایم را مورد بررسی قرار دهید. با این حال می توانید با خاموش کردن ماشین ظرفشویی و جدا کردن سیم و دو شاخه آن از برق به مدت چند دقیقه و سپس روشن کردن مجدد دستگاه، این وسیله را ریست کرده و مشکل را برطرف نمایید:

ایراد در پریز برق و برق رسانی

مطمئن شوید که پریز برق به درستی کار می‌ کند. دیگر وسایل برقی را به آن متصل کرده و از سلامت پریز برق مطمئن شوید.

قطع شدن فیوز ها

ممکن است فیوز مربوط به مدار ماشین ظرفشویی قطع شده باشد. جعبه فیوز را بررسی کنید و در صورت لزوم فیوز را تعویض نمایید.

ایراد در قفل درب ماشین ظرفشویی

قفل درب باید به درستی بسته شود تا ماشین روشن شود. با خراب شدن و بروز ایراد در عملکرد قفل درب ماشین ظرفشویی روشن نمی شود. حتما از تعمیرکار متخصص ماشین ظرفشویی بخواهید تا قفل درب را تعویض کند.

خرابی برد کنترل

برد کنترل وظیفه دارد تا قعالیت و کارایی تمام اجزای ماشین ظرفشویی را کنترل کند. عیب یابی برد کنترل نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. از این رو توصیه می کنیم حتما با استفاده از خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی در محل، از تکنسین متخصص بخواهید تا سلامت برد را مورد بررسی قرار دهد.

1403/03/09
01:24:25
5.0 / 5
289
تگهای خبر: رپورتاژ , خدمات , سایت , فرسوده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است