اولویت های ریلی دولت چهاردهم صنعت ریلی ایران باید درمان گردد
به گزارش آوا مسکن، کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن اشاره به این که صنعت ریلی ایران دارای مشکلات بسیاری است و درمان گردد، اظهار داشت: اتمام خط ریلی کرمانشاه - خسروی در دستور کار دولت چهاردهم باشد.
سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اولویت های تکمیل و راه اندازی خطوط ریلی کشور در دولت چهاردهم، اظهار داشت: روند رشد حمل و نقل ریلی کشور مطلوب نمی باشد، و جهش در حمل و نقل ریلی کشور ضروری است و می تواند در فرایند توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور مؤثر باشد؛ بر همین مبنا رشد صنعت ریلی نیازمند مدیریت اصولی و همه جانبه و تخصصی است.
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه تصریح کرد: خدمات حمل و نقل یکی از عوامل مؤثر و پیشران اقتصاد کشور به حساب می آید اما طی ۲ دهه گذشته به حوزه حمل و نقل توجه علمی و صحیحی نشده و بر همین مبنا مرحوم رحمان دادمان وزیر اسبق راه و ترابری می اظهار داشت: «آنقدر که در وزارت راه به ساخت و ساز زیربناها توجه می شود، به مبحث اصلی حمل و نقل توجهی نمی شود»، طبق این گفته هدف اصلی حمل و نقل است نه ساخت وساز زیربناها.
وی افزود: با توسعه و مدیریت حوزه حمل و نقل، بی گمان میتوان شرایط بهتری را در قسمت های اقتصادی و اجتماعی کشور (صادرات و واردات، تولید معادن و کارخانه ها، گردشگری، مسافرت و ترانزیت) فراهم نمود، این بخش ها خواهان بهره مندی از ماهیت اصلی حمل و نقل هستند، بنابراین بخش حمل و نقل بعنوان پیشران کلیدی در اقتصاد کشور، گرفتار مشکلات اساسی (کمبود خدمات حمل و نقل همگانی، آمار بالای سوانح و تلفات آن، مصرف انبوه سوخت، آلایندگی، پایین بودن سطح کیفی خدمات ترابری به تناسب قیمتها و…) است.
صنعت ریلی ایران باید درمان شود
این مسؤول خاطرنشان کرد: آن چه که در حوزه حمل و نقل زمینه شکوفایی بالاتری دارد و با توسعه پایدار هماهنگی دارد، حمل و نقل ریلی خواهد بود، چونکه فرصت های قابل توجهی برای رشد این صنعت فراهم است که متأسفانه عملی نمی شود؛ آمار بهره وری در راه آهن ایران در شبکه و ناوگان ریلی نصف شاخصهای میانگین جهانی است. اگر راه آهن کشورمان را با کشورهای پیشرو در صنعت ریلی (مانند روسیه، چین و آمریکا) قیاس نماییم، شاخصهای ایران نسبت به میانگین آنها ۶ برابر پایین تر است که این آمار نشان داده است که نقص های جدی در راه آهن ایران وجود دارد و برای رفع این نقصها دولت چهاردهم باید تدابیری داشته باشد و اگر موانع موجود در صنعت ریلی کشور به صورت جامع بررسی و با اولویت بندی رفع شوند، اساسا بهره وری مطلوبی از امکانات موجود بخش ریلی کسب خواهیم کرد. و میتوان خدمات مناسب تری به صاحبان بار و مسافرین عرضه کرد
طرح جامع حمل و نقل سریعاً تصویب و ابلاغ شود
ناصریان اضافه کرد: راه آهن های که در کشور ایجاد می شود، بناست سالانه بار انبوه در مقیاس چند میلیون تن یا مسافرین در مقیاس صدها هزار نفر یا بیشتر را جا به جا کند اما طبق مشاهدات خطوط ریلی که ساخته شده آمار قابل توجهی از مسافر و بار را جا به جا نمی کند؛ برخی از این خطوط ریلی فایده چندانی ندارند و برخی گرفتار گلوگاه ظرفیتی هستند، به عبارت دیگر شبکه ریلی راه آهن متعادل نیست و جا دارد هر چه سریع تر طرح جامع حمل و نقل مصوب شود تا از افراط و تفریط در برنامه های توسعه خطوط پرهیز شود. به صورت مثال خطوط ریلی موجود طی دهها سال با سرمایه های نجومی در کشور ساخته شده اند اما به علت عدم نگهداری درست از شبکه ریلی، وضعیت مناسبی ندارند و باعث کاهش سرعت قطارها می شود، بنابراین تعمیر و نگهداری شبکه ریلی نسبت به ساخت خطوط ریلی جدید اولویت بیشتری دارد.
رفع گلوگاه های ریلی و راه اندازی خطوط فرعی در اولویت قرار گیرد
وی در مورد رفع گلوگاه های ریلی اضافه کرد: بعضی از خطوط ریلی گلوگاه ظرفیتی به شمار می روند، یعنی تقاضای ترابری در بعضی از خطوط ریلی بالاست اما زیرساخت آن پاسخگوی حجم تقاضا نیست؛ نقاطی که گلوگاه ظرفیت هستند نیازمند چاره جویی و افزایش ظرفیت هستند و نسبت به راه اندازی خطوط جدید اولویت دارند؛ البته راهکار افزایش ظرفیت هر خط ریلی هم باید با بررسی تخصصی معلوم شود.
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن اشاره به این که سرچشمه های بار به شبکه راه آهن متصل نیستند، اظهار داشت: مثلا محور اصفهان - شیراز به طول ۵۰۰ کیلومتر ساخته شده اما کارخانه پتروشیمی فارس به آن متصل نشده یا محور تهران-همدان - سنندج به طول ۴۵۰ کیلومتر ساخته شده اما معادن و کارخانه های اطراف به این خط ریلی اصلی متصل نیست، زمانیکه دسترسی ها فراهم نباشد، تبادل بارانجام نمی شود؛ اگر خطوط فرعی ساخته و به خطوط اصلی متصل شود، باعث رونق حمل و نقل ریلی خواهد شد، ساخت خطوط فرعی ریلی کم هزینه است اما تاثیر به سزایی در افزایش بهره وری راه آهن کشور رقم خواهد زد. و به همین علت ساخت خطوط فرعی هم اولویت دارد.
اتمام خط ریلی کرمانشاه - خسروی در دستور کار دولت چهاردهم باشد
به گفته ناصریان؛ اگر توجه خویش را روی طرح های توسعه شبکه اصلی راه آهن متمرکز نمائیم، پروژه های ریلی که رو به خاتمه هستند، باید هرچه سریع تر تمام شود، مثل خط ریلی میانه - اردبیل که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می رود تا پایان سال جاری تکمیل شود. همینطور تعداد خطوط ریلی هم وجود دارد که پیشرفت فیزیکی پایینی دارند اما اتمام آنها حائز اهمیت می باشد، به صورت مثال کرمانشاه - مرز خسروی حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به لحاظ ارتباط ریلی بین ایران و عراق اهمیت بالایی دارد. البته تکمیل این خط از ابعاد مسافری، صادرات و واردات می تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند یا بارهای کشور عراق به سمت کشورهای ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان یا دیگر کشورهای همسایه ایران و بالعکس را جابجا نماید و ارتباط ترانزیتی ایجاد نماید.
وی افزود: از دیگر پروژه های ریلی دارای اولویت میتوان به برقی کردن خط ریلی تهران - مشهد اشاره نمود، اجرای این پروژه همراه با بهسازی زیربنایی با حدود هزینه یک میلیارد یورو باعث افزایش سرعت به حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می گردد و مسافر می تواند ۶ ساعته از تهران به مشهد برسد. همینطور خیلی از لوکوموتیوهای دیزل که در این محور تردد دارند، می تواند برای جبران کمبود لکوموتیو در خطوط دیگر فعالیت کنند و حمل انبوه مسافرین این محور سبب کاهش فشار به ناوگان هوایی هم می گردد.
اهمیت تکمیل پروژه ریلی چابهار - زاهدان
وی اضافه کرد: این پروژه بیشتر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راه آهن متصل می نماید و می تواند تبادلات باری در استان سیستان و بلوچستان را تسهیل کند. همینطور این خط ریلی مقدمه ای برای ترانزیت ریلی در شرق کشور خواهد بود.
این مسؤول افزود: پروژه ریلی نیمه کاره شهرکرد به اصفهان که در میان مسیر خود شهر بروجن را در برمی گیرد بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، البته در شهر بروجن کارخانه های بسیاری وجود دارد که اتصال این خط ریلی از بعد باری و مسافری اهمیت دارد که در دولت چهاردهم اتمام این خط ریلی مقدور و ارزشمند است.
صرف هزینه چند برابری برای ساخت خطوط ریلی کوهستانی
ناصریان اضافه کرد: پروژه های ریلی که در مناطق کوهستانی قرار دارند نسبت به پروژه های دیگر هزینه بیشتر را صرف می کنند و مراحل ساخت آنها هم دشوارتر است، به صورت مثال خط ریلی موجود دورود به اندیمشک ظرفیت پایینی دارد اما تقاضای آن زیاد است، این محور موجود قابلیت افزایش ظرفیت قابل توجهی را ندارد و برای جبران کمبود ظرفیت، خط ریلی جدید دورود –خرم آباد- اندیمشک در دست اجراست البته این پروژه مسیری کوهستانی و دشوار دارد اما منافع قابل توجهی برای استان خوزستان و فعالیت بندر امام خمینی (ره) به دنبال خواهد داشت.
رونق و توسعه اقتصادی با ساخت خط ریلی رشت – آستارا و کریدور شرق کشور
به گفته وی؛ خط ریلی رشت - آستارا هم برای کشور اولویت دارد و هرچه سریع باید ساخته شود، چونکه شاخه غربی کریدور شمال - جنوب را تکمیل می کند و همینطور برای اتصال خط ریلی ایران به دریای سیاه از راه گرجستان می تواند، مفید باشد. همینطور برای صادرات و واردات و ترانزیت به کشورهای آذربایجان و روسیه منافع قابل ملاحظه ای برای کشور خواهد داشت.
وی در انتها اضافه کرد: خط ریلی که در امتداد راه آهن چابهار - زاهدان در جهت شمالی- جنوبی قرار دارد از زاهدان به مرز میلک می رسد و بعد شهر بیرجند را پوشش می دهد و در نهایت در ایستگاه یونسی (نزدیک تربت حیدریه) به شبکه موجود راه آهن متصل می شود، و محور میان بر قابل توجهی در شبکه ریلی شکل می گیرد که کریدور ترانزیتی شرق کشور را در جهت شمالی - جنوبی فراهم می آورد، به عبارت دیگر اگر زاهدان به یونسی متصل شود بار از چابهار به سمت سرخس در راه مستقیم می تواند سیر کند که باعث بهبود ارتباط ریلی با افغانستان و ترکمنستان می شود و به تبع آن کشورهای آسیای میانه و روسیه هم امکان حمل بار بیشتری را خواهند داشت و این محور مورد علاقه کشور هندوستان هم به حساب می آید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب