كارشناس مسكن در گفت وگو با آوا مسكن:

عددسازی در عرصه مسکن، سبب بروز معضلات جدی در بازار می شود

عددسازی در عرصه مسکن، سبب بروز معضلات جدی در بازار می شود

به گزارش آوا مسکن، یک کارشناس مسکن اظهار داشت: هشدار وزیر راه و شهرسازی خطاب به معاونین مسکنی خود برای خودداری از آمارسازی در بخش مسکن قابل تامل بود، برای اینکه سبب بروز معضلات جدی و غیر قابل جبران در بازار می شود.



فرهاد بیضایی کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به عملکرد وزیر راه و شهرسازی در ماه های ابتدایی سکان داری خود در این وزارت خانه، اظهار داشت: وزیر راه در اولین نشست مسکنی خود نسبت به عدم عددسازی مسکن تأکیدات ویژه ای داشت و خطاب به معاونین مسکنی خود هشدار داد که از عددسازی در این عرصه اجتناب کنند و آن چه که واقعیت ماجراست به اطلاع عموم مردم جامعه برسد، این مساله از همین یک اتفاق خوب و میمونی بود که رخ داد.
وی افزود: تأثیر عدم عدد سازی علاوه بر این که مردم از واقعیت عملکرد وزارت راه و شهرسازی باخبر است، از طرفی بدنه برنامه ریزی و اجرائی کشور با واقعیت موجود رو به رو می شود که مساله دوم بسیار حائز اهمیت تر از مساله اول است. زمانیکه که اعداد و ارقام حوزه مسکن با واقعیت ماجرا تطابق داشته باشد، نظام تصمیم سازی کشور می داند که چگونه روندهای مربوط به این حوزه را پیش ببرد.
این کارشناس مسکنی خاطرنشان کرد: آمارهای مسکنی که با محوریت واحدهای درحال راه اندازی در گذشته منتشر می شد با واقعیت ماجرا بسیار فاصله داشت و متولیان برنامه ریزی کشور با سردرگمی مواجه بود. البته ناگفته نماند که شبکه بانکی نیز به تعهد مسکنی در دولت سیزدهم موضع جدی داشت و خیلی از بانکها در این خصوص همکاریهای لازم را نداشتند، برای اینکه شبکه بانکی هم سردرگم بود.
وی اضافه کرد: زمانیکه سازمان برنامه و بودجه کشور و شبکه بانکی توان پرداخت ساخت ۲ میلیون و ۷۰۰ واحد مسکونی را نداشته باشند، همکاریهای لازم را نخواهند داشت و وعده مسئولین مسکنی بر زمین خواهند ماند و به جهت اینکه نشان دهند که روند رو به توسعه است، مجبور به اغراق در آمار سازی ها هستند که واقعیت ندارد.
بیضایی خاطرنشان کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی آن چه که واقعیت ماجرا است را بیان کند، نهادهای تابع نیز با عنایت به منابعی که در اختیار دارند در تولید و عرضه مسکن در بازار گام خواهند برداشت. همین طور وزارت خانه باید یک پیش بینی جامعه و کامل از منابع مورد نیاز برای ساخت مسکن طراحی و تدوین کند، سپس در اختیار نهاد قرار دهد تا منبع مالی مورد نیاز توسط تمام ارگان تامین شود.
وی تصریح کرد: بطور کلی اقدامات وزیر راه مطلوب است و شفاف سازی عملکرد آمار و ارقام حوزه مسکن اقدام صحیحی است که وی در پیش گرفته و آمارهای مسکن از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به کم تر از ۵۰۰ هزار واحد تغییر پیدا کرد و به عبارت دیگر آن چه که در میدان ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن بود با آمارهای واقعی تطابق پیدا کرد.
این کارشناس مسکنی در آخر اظهار داشت: آمار و عددسازی در عرصه مسکن در روند کار تداخل بوجود می آورد و اغراق سازی عملکرد دولت ها در بخش مسکن صدمات جدی و جبران ناپذیری در عرصه اجرائی و برنامه ریزی کشور بوجود می آورد و بخش مسکن بزرگترین صدمات را از این روند دیده است.


منبع:

1403/07/19
12:22:54
5.0 / 5
72
تگهای خبر: توسعه , تولید , راه و شهرسازی , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است