در گفت وگو با آوا مسكن اعلام شد

بدقولی بانک ها در پرداخت تسهیلات بافت های فرسوده تهران

بدقولی بانک ها در پرداخت تسهیلات بافت های فرسوده تهران

آوا مسکن: با این که مدیران شهری در این دوره مدیریت تلاش کردند که با ارائه مشوق های ویژه و عدم گرفتن عوارض از مالکان بافت های فرسوده و حتی ارائه مجوز ساخت یک طبقه اضافه؛ سبب رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده تهران شوند؛ اما گویی آنگونه که باید روند نوسازی روی دور تند قرار نگرفته و مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز اعلام نموده که به لایه سخت نوسازی در محلات رسیده ایم؛ البته گویی باید با همکاری دولت دست فرمان نوسازی در بافت فرسوده تغییر کند تا شاهد سرعت بخشی به امور باشیم.


مهدی هدایت در گفتگو با ایسنا، در مورد روند نوسازی در شهر تهران و موانع سرعت بخشی به آن، بیان نمود: در شهر تهران از سه معضل آلودگی هوا، ترافیک و بافت فرسوده صحبت می کنیم؛ اما میتوان اظهار داشت که آلودگی هوا و ترافیک متاثر از یکدیگر هستند و اگر مبحث ترافیک حل شود؛ بطور قطع مساله آلودگی هوا هم تا حدودی مرتفع می شود.

مهمترین معضل شهر تهران بافت فرسوده است

به نقل از ایشان، دو مشکل آلودگی هوا و ترافیک هیچ کدام تهدید آنی و نتایج مخرب لحظه ای برای تهران ندارند؛ اما بافت فرسوده و محدوده ناکارآمد در شهر تهران در یک زمین لرزه تهدید جدی برای شهر و کشور دارد. بر همین مبنا به نظرم مهم ترین معضل شهر تهران بافت فرسوده است.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران، مبحث نوسازی بافت فرسوده را یک مساله سه ضلعی دانست، بگونه ای که مردم، دولت و شهرداری باید در کنار یکدیگر باشند تا بتوان بافت فرسوده را به معنای واقعی بازآفرینی و نوسازی کرد.

رشد ۲.۰۲ درصدی نوسازی در بعضی محدوده های بافت فرسوده


عوارض شهرداری در محدوده بافت فرسوده را به صفر رساندیم

وی با اشاره به اینکه در این دوره مدیریت شهری توجه ویژه ای به بافت فرسوده شده است، بگونه ای که بررسی های کاملی در مورد شرایط نوسازی انجام شده است، اظهار نمود: متأسفانه به دلیل حذف مشوق های شهرسازانه در محدوده بافت فرسوده، شاهد بودیم که در ۴۴۲۷ هکتار محدوده مصوب بافت فرسوده رکود نوسازی حاکم شود که در گام اول با هماهنگی شورایعای شهرسازی کشور، بسته تشویقی شهرسازانه را باردیگر به محدوده بافت اضافه کردیم. همینطور عوارض شهرداری در محدوده بافت فرسوده را به صفر رساندیم که این تصمیم منجر به آن شد که در بعضی محدوده های رشد ۲.۰۲ (دو و دودهم) درصد نوسازی را شاهد باشیم.
هدایت اضافه کرد: همینطور اقدام بعدی موثر و ارزشمندی که در حوزه بافت فرسوده رخ داد. اعمال شاخصهای تعیین شده از جانب شورایعالی شهرسازی بود که در شهر تهران برای نخستین بار بر مبنای شاخصهای جدید محدوده های بازآفرینی را شناسایی کردیم که حدود ۶۰۰۰ هکتار ناخالص به فضای ۴۴۲۷ هکتاری بافت فرسوده تهران افزوده شد و مشوق هایی را هم به این محدوده های ناکارآمد ابلاغ کردیم. به عبارتی از محدوده های ناکارآمد شهر تهران که به دلیل نبود مشوق ها جریان نوسازی صفر شده بود، این مشوق ها باعث رونق ساخت و ساز و نوسازی در این محدوده شد و به عبارتی ساده تر به غیر از محدوده ۴۴۲۷ هکتاری بافت فرسوده در تهران، ۶۰۰۰ هکتار دیگر هم در راه نوسازی قرار گرفت.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با تاکید بر این که برای نوسازی در بافت فرسوده باید سه ضلع مردم، شهرداری و دولت کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانیم موفق باشیم، اظهار داشت: شهرداری دراین میان می تواند با عدم دریافت عوارض، عرضه بسته های شهرسازانه، تأمین رسانه های خدماتی و... به مردم خدمات عرضه نماید.

عدم پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از جانب بانکها

وی با اشاره به اینکه البته دراین میان دولت هم تکالیفی بر مبنای قانون برای نوسازی بافت فرسوده دارد و می بایست در جهت حل مشکلات گام بردارد، اظهار داشت: یکی از معضلات جدی ما، بانکها هستند که جزیی از دولت محسوب می شوند و بانکها امسال بنا به دلایلی که دارند تسهیلاتی را که باید برای نوسازی بافت فرسوده عرضه می کردند، پرداخت نکردند و عمدتا افراد و سازنده هایی که از جانب ستاد بازآفرینی به بانکها معرفی گشتند، نتوانستند از تسهیلات بافت فرسوده بهره مند شوند. پس حضور دولت در کنار شهرداری ها می تواند مسیر نوسازی را تندتر کند.

نفرآباد، بهترین مدل بازآفرینی شهری در کشور

هدایت با اشاره به اینکه بهترین مدلی که برای بازآفرینی بافت فرسوده در کشور رخ داده است، محدوده نفر آباد بود که هم شهرداری تهران، هم دولت و هم کمیسیون ماده ۵ پای کار بودند که علاوه بر ساخت مسکن معوض، نسبت به تأمین سرانه ها و تأمین زیرساخت ها اقدام کردیم، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم مردم را با عرضه مشوق ها پای کار بیاوریم، کار به سرعت پیش می رود، ولی دولت هم باید به اقدامات قانونی خود که همان پرداخت تسهیلات و تأمین سرانه ها همچون ساخت بیمارستان، مراکز درمانی و آموزشی است، را انجام دهد و تأمین کند.



به لایه سخت نوسازی رسیدیم




۴۰ درصد املاک فرسوده هنوز اتفاقی برایشان رخ نداده است

مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران افزود: مجلس و قوه قضاییه هم در امر نوسازی نقش آفرین هستند، بگونه ای که در بافت فرسوده یکی از معضلات ما اینست ست که متأسفانه از حضور سرمایه گذران و توسعه گران توانمند محروم هستیم؛ چون که تجمیع های بزرگ که می تواند منجر به اجرای پروژه های فاخر با تأمین سرانه ها می شود، متأسفانه در این بافت رخ نمی دهد. به علت این که در تجمیع ها، ابزار قانونی لازم برای همراهی همه واحدها را نداریم تا یک سرمایه گذار وارد محله ای می شود تا ساخت و ساز کند.
به قول هدایت، باید در سطح کلان قوانینی وضع شود تا این مشکلات حل شود، بگونه ای که در کشور ترکیه در امر نوسازی، هم قانون گذار حمایت جدی دارد و هم مردم اهتمام ویژه ای برای نوسازی بافت فرسوده دارند که منجر به نوسازی واقعی شده است؛ اما در کشور ما باید مصوبات قانونی مشکلات موجود را حل و فصل کند.
وی با اشاره به اینکه معمولاً اشخاصی که در مقابل نوسازی تجمیعی مقاومت می کنند، اشخاصی هستند که مایل نیستند در آپارتمان و به شکل جمعی در یک ساختمان زندگی کنند، اظهار داشت: به جرأت میتوان اظهار داشت که در جریان نوسازی بافت فرسوده به لایه سخت رسیدیم؛ چون که اشخاصی که با تسهیلات نسبت به نوسازی واحد اقدام نمودند و یا اشخاصی که به روش تجمیعی مایل به نوسازی بودند تا حالا این مهم را انجام داده اند و حالا به لایه ای رسیدیم که سیاست های خاص اعمال نماییم و دقت داشته باشید که حدود ۴۰ درصد املاک فرسوده ای که باید نوسازی می شد، هنوز اتفاقی برای آنها رخ نداده و نوسازی نشده اند.

لزوم توافق مالک و سرقفلی دار برای حل مشکل نوسازی بدنه های تجاری

بافت فرسوده هم تهدید است و هم فرصت
در جریان نوسازی بافت فرسوده به لایه سخت رسیدیم چونکه اشخاصی که با تسهیلات نسبت به نوسازی واحد اقدام نمودند و یا اشخاصی که به روش تجمیعی مایل به نوسازی بودند، این مهم را انجام دادند و حالا به لایه ای رسیدیم که باید سیاست های خاص اعمال نماییم و دقت داشته باشید که حدود ۴۰ درصد املاک فرسوده ای که باید نوسازی می شد، هنوز اتفاقی برای آنها رخ نداده و نوسازی نشدند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات موجود در راه نوسازی وجود بدنه های تجاری در بافت فرسوده است که عموما با مالک و سرقفلی دار مواجه هستیم که عموما منافع این دو با هم در یک راستا نیست و تعارض دارد، در توضیح بیشتر اظهار نمود: بگونه ای که اگر ملک تجاری تخریب و نوسازی شود سرقفلی دار نمی تواند از منافعی که دارد منتفع شود، مگر این که مالک و سرقفلی با هم توافق کنند. بر همین مبنا باید باز تعریف قانونی در این محدوده ها داشته باشیم و منافع مشترکی برای مالک و مستأجر ایجاد شود تا باز آفرینی شهری توسعه یابد.
هدایت با تاکید بر این که محدوده های بافت فرسوده و ناکارآمد شهری هم فرصت هستند و هم تهدید، اظهار داشت: در دولت جدید انتظار داریم تا برای سیاست نهضت ملی مسکن باز تعریفی از آن صورت گیرد و تمرکز بر نوسازی بافت فرسوده باشد.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در ادامه اظهار داشت: این که محدوده های قانونی شهری را افزایش دهیم کار درستی نیست و توان مالی دولت اجازه نمی دهد که زیرساخت ها و خدمات زیربنایی را برای توسعه شهرها فراهم نمایند، ازاین رو باید برای ادامه راه نهضت ملی مسکن با اعتقاد بر این که باید به تعهدات مردمی پاسخ داده شود، باز تعریف جدید داشته باشیم و تمرکز دولت باید بر نوسازی بافت فرسوده باشد و با افزایش رقم تسهیلات بانکی، هزینه های ساخت را پوشش دهد؛ اما بایستی رقم وام بگونه ای باشد که نوسازی تنها با این وام امکانپذیر باشد تا نیازی برای دریافت وام های بیشتر نبوده و مبلغ وام باید با هزینه ساخت منطبق باشد.



قرارگیری بافت تاریخی از موانع نوسازی بافت فرسوده

لزوم افزایش رقم وام بانکی برای نوسازی در بافت فرسوده

بسته تشویقی اوقاف در انتظار تأیید نهایی
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یکی دیگر از موانع نوسازی بافت فرسوده را قرارگیری بافت تاریخی در دل بافت فرسوده دانست و اضافه کرد: هر روز شرایط بافت تاریخی در کشور نسبت به گذشته بدتر می شود؛ چونکه گرفتار غفلت شده و به محلی برای بروز معضلات اجتماعی و به فضای بی دفاع شهری تبدیل گشته اند و متاسفانه این شرایط هیچ وقت بهتر نشده است؛ چونکه توجیه اقتصاد لازم را برای سرمایه گذاران پیشبینی نکردیم و همینطور باید وزارت میراث فرهنگی باز تعریفی از محدوده های میراثی و قوانین بافت تاریخی داشته باشد.
به قول هدایت، ما محدوده هایی در بافت تاریخی داریم که هیچ ارزش حفظ کردن ندارد، اما حفظ می شود. همینطور در بافت های تاریخی باید بحث انتقال حق توسعه را پیاده سازی نماییم، یعنی از آنجاییکه ما در محدوده بافت تاریخی حق توسعه و ساخت و ساز را از مردم سلب کردیم و مالکین بافت های تاریخی را از ساخت و ساز منع کردیم، باید در این شهر منافعی دیگر درنظر بگیریم.
وی تاکید کرد: دولت و شهرداری می توانند این حق توسعه را درنظر بگیرند و این سیاست بطور قطع باعث تمایل مالکان به حفظ بنا و گرایش سازندگان برای فعالیت در این مناطق می شود. ما در پادگان دوشان تپه از انتقال حق توسعه استفاده کردیم که هم باند و هم شرایط پادگانی حفظ شد، اما حق توسعه را به قصر فیروزه منتقل کردیم که هم شهر منافعی را بهره برد و هم نیروی هوای به حقوق خود رسید و یا در مورد ساخت و ساز مجاور باغ گیاه شناسی هم بر این اساس متوقف گردید.
وی بیان نمود: ما در سازمان نوسازی برآوردی انجام دادیم و هزینه ساخت در حریم شهرها که خدمات زیربنایی و روبنایی همچون لوله کشی آب و گاز، ساخت مدرسه و درمانگاه وجود ندارد، هزینه تمام شده هر متر برای دولت ۵۰ میلیون تومان می شود که تأمین ۲۵ میلیون از این ۵۰ میلیون مطابق قانون باید توسط دولت تأمین شود؛ اما اگر به جای ساخت مسکن در حریم، فقط در محدوده بافت فرسوده رقم وام و تسهیلات را بالا برند، شاهد جهش ساخت مسکن در بافت فرسوده خواهیم بود.
هدایت افزود: بگونه ای که مشاهده کردید موفق ترین بخش «مسکن مهر» بخش خود مالکی بود و در این راه، دولت فقط به مالکان تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی داد؛ در حالیکه ساخت مسکن متری ۳۰۰ هزار تومان بود و افراد می توانستند فقط با دریافت وام خانه خویش را نوسازی کنند بنابراین اگر کار به دست مالکان و بخش خصوصی باشد و فقط تسهیلات را برپایه حقیقت ها عرضه نماییم، می توانیم شاهد تند شدن سرعت نوسازی در کشور باشیم و حرف ما اینست که هم اکنون هزینه ساخت متری ۱۵ میلیون تومان به شکل میانگین محاسبه شده که اگر مالک بخواهد یک خانه ۱۰۰ متری بسازد با احتساب مشاعات، هزینه ساخت حدودا ۲ میلیارد تومان می شود؛ اما ۵۵۰ میلیون تومان وام درنظر گرفته شده که عرضه این وام هم در هاله ای از ابهام است و این رقم برای تشویق مالکان عدد مناسبی نیست.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در مورد نوسازی املاک قولنامه ای هم با تاکید بر این که یکی از معضلات ما در بافت فرسوده که مانعی بر نوسازی است مساله اوقافی بودن املاک است، اظهار داشت: چندین ماه است که با ریاست سازمان اوقاف درصدد پیش بردن بسته ای برای نوسازی هستیم که هنوز موفق به تصویب نشدیم تا بسته تشویقی به مستأجرانش بدهد تا نسبت به نوسازی املاکشان اقدام نمایند.
وی اظهار نمود: هر شهروندی که مستأجر اوقاف باشد برای نوسازی ابتدا باید موافقت اوقاف را جلب نماید و جالب است بدانید که موقوفات عام و خاص در تهران زیاد است و با وجود این که در دهه های اخیر شکل گرفتند اما موانعی از جنس اوقاف دارند و آن به نفع سازمان اوقاف هم هست، اما با وجود قول هایی که دادند، اما هنوز بسته تشویقی اوقاف به بافت ابلاغ نشده است و با این که همیشه از این مورد استقبال می کنند اما یکسال است که این بسته تشویقی هنوز ابلاغ نشده است.






1403/08/25
11:17:50
5.0 / 5
75
تگهای خبر: آموزشی , ابزار , اثر , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است