بررسی یك نظر سنجی:
جایگاه بیمه های تجاری در بین مردم چگونه است؟
آوا مسکن: برمبنای یک نظرسنجی از طرف پژوهشکده بیمه، بالاتر از نیمی از دید افراد به بیمه های تجاری با هدف پشتیبانی از حوادت و جبرات خسارات و هزینه ها است.
به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، بیمه های تجاری امروزه در میان مردم از شیوع گسترده ای برخوردار می باشند. تنوع خدمات بیمه ای، اقشار مختلف را با اهداف متفاوتی به سوی بیمه جذب کرده است. این امر باعث شده است. پژوهشکده بیمه با هدف بررسی جایگاه بیمه های تجاری در جامعه و نگاه جامعه به این حوزه، طی یک نظرسنجی، رفتار مردم درباره ی بیمه های تجاری را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا، ۲۰۰۵ نفر بصورت تصادفی انتخاب شدند، افراد نمونه شامل جمعیت ۱۸ سال به بالا با درنظر گرفتن نسبت جمعیت استانی، شهری، روستایی، جنسی و گروه سنی بودند.
فرایند پرسشگری در ایام ۲۰ آبان تا یکم آذر ماه با همکاری مرکز افکارسنجی ایرانیان به انجام رسید. یافته ها نشان میدهد که بیش ترین بازنمایی ذهنی از کلمه بیمه نزد پاسخگویان، در قالب مفاهیمی چون بیماری درمان، بیمارستان و سپس بازنشستگی، از کارافتادگی و پیری بیان شده است. همچنین، پشتیبانی، حمایت و کمک در جایگاه سوم بازنمایی ذهنی قرار گرفته است و به همین جهت می توان دریافت که از دیدگاه بیشتر مردم، کارکرد اصلی بیمه پشتیبانی از حوادث و تامین هزینه ها و خسارت ها است.
از مجموع پاسخگویان نزدیک به ۷۱ درصد دارای بیمه تجاری بودند که میانگین عضویت بیمه ای آنها به ۱۳ تا ۱۴ سال می رسد. بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه اتومبیل و درمان تکمیلی به ترتیب بیشترین فراوانی را داشته اند. نزدیک به یک سوم از پاسخگویان در یک رشته بیمه ای و ۶۳ درصد از پاسخگویان فقط با یک شرکت قرارداد داشتند. بدین سان از بیمه تکمیلی، بدنه اتومبیل و شخص ثالث بیش تر استفاده و هزینه دریافت شده است.
طبق این نظر سنجی، بیشتر پاسخگویان سرمایه گذاری در بیمه عمر را بهتر از سرمایه گذاری در بانک به و بورس دانسته اند. آنها بیش از طریق محل کار و دوستان و آشنایان با بیمه ها آشنا شده و بیشتر نیز خودشان با مراجعه به دفاتر بیمه ای، قرارداد بسته اند و میزان اعتماد آنان به دفاتر نمایندگی بالاتر از شرکت های بیمه است. همچنین، بیشتر مردم نمی دانند برای عملکرد شرکت خود باید به کجا شکایت کنند و آنهایی هم که شکایت کردند از رسیدگی به آن چندان رضایت ندارند. با این وجود، اکثرا با این مساله نظر هم مخالفند که بهتر است سرمایه مربوط به بیمه عمر را جای دیگری سرمایه گذاری کنند.
اصطلاح بیمه یادآور چه مواردی است؟
در پاسخ به این پرسش، ۱۹ درصد پاسخگویان موارد منفی را ذکر کردهند. ۷۲ درصد نیز با موارد مثبت به بیمه واکنش نشان دادند. با این وجود، این نتیجه ناشی از ذهنیت مردم به هر دو بیمه اجتماعی و تجاری است و بطور طبیعی بیمه های اجتماعی به علل مختلف با شنیدن کلمه بیمه بالاتر از بیمه های تجاری به ذهن مخاطب می آید. این رویکرد در جدول بعدی که خاص بیمه های تجاری است دقیق تر بازتاب یافته است. بطوریکه هفت درصد از پاسخگویان درباره ی فایده بیمه های تجاری از گزاره های منفی و ۷۲ درصد کارکردهای مفید را یادآور شده اند.
در این مورد، نگاه مثبتی به بیمه های تجاری در رویکرد مردم نسبت به مفید بودن سرمایه گذاری در بیمه عمر مشاهده می شود.
بررسی پرسش فوق نشان میدهد که بعد از سرمایه گذاری در طلا که ۱۲۶ امتیاز آورده، سرمایه گذاری در بیمه عمر با ۹۵ امتیاز، با فاصله بسیاری از سرمایه گذاری در بورس و بانک معرفی شده است. با این وجود، متاسفانه بیمه هنوز نتوانسته است به قدر کافی خودرا با فن آوری جدید هماهنگ کند تا بالاتر از آنکه خرید بیمه بصورت حضوری صورت بگیرد، بوسیله زمینه های غیر حضوری محقق شود.
منبع: avamaskan.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب