نگاهی دقیق تر به بازار خودرو های برقی چین و چالش های بالقوه نیسان و هوندا
به گزارش آوا مسکن، نیسان، خودروساز ژاپنی شماره ۲ و هوندا شماره ۳ درحال مذاکره برای ادغام و تبدیل شدن به سومین خودروساز بزرگ جهان از نظر حجم هستند. این امر تا حدودی برای پیشگیری از رقابت شدید جهانی، بخصوص در بازار خودرو های الکتریکی است که تحت سلطه رقبای خارجی است.
به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، ژاپن صادرکننده بزرگ خودرو در قرن بیستم بود و در هر جای دنیا، تویوتا یا نیسان پیدا می شد. اما این چین است که حالا می خواهد قرن بیست و یکم از نظر خودرو های الکتریکی متعلق به آنها باشد.
چگونه بازار خودرو های برقی چین به این سرعت رشد کرد؟
در سال گذشته، دو سوم خودرو های برقی جهانی خریداری شده از چین بوده است. بیشتر از نیمی از خودرو های الکتریکی در جاده های جهان در چین بودند و این کشور را بسمت تبدیل شدن به بزرگترین بازار و تولیدکننده خودرو های برقی جهان سوق داد.
این رشد سریع با حمایت دولت چین تقویت شده است. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳، علاوه بر حمایت های قوی از سیاست، حدود ۲۳۰ میلیارد دلار آمریکا را به این صنعت اختصاص داد. در سالهای اخیر، تشدید رقابت شرکتهای چینی را به نوآوری و تولید طرح های پیشرفته مانند باتری های خودرو های الکتریکی سوق داده است.
پذیرش خودرو های الکتریکی توسط مصرف کنندگان چینی عامل دیگری بود و زمانیکه تولید از تقاضا پیشی گرفت، سازندگان خودرو های برقی آغاز به صادرات به بازارهای خارج از کشور کردند. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی، بین ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۴، ۱۵.۲ میلیون خودروی برقی در سراسر دنیا فروخته شده است که جهشی ۲۵ درصدی نسبت به آنرا نشان داده است.
چرا ژاپن در پذیرش خودرو های الکتریکی کند بوده است؟
چند عامل وجود دارد. اول تمایل این کشور به هیبریدی های بنزینی الکتریکی است. خودروسازان ژاپنی روی خودرو های هیبریدی بسیار شرط بندی کرده اند و مقرر است فروش در ژاپن تا سال ۲۰۲۷ به رشد خود ادامه دهد. تویوتا، رهبر بازار در پذیرش خودرو های برقی کند بوده است و بقیه از آن پیروی کرده اند.
دوم، در حالیکه سایر کشورها بعنوان بخشی از سیاست های سبز خود به خودرو های الکتریکی یارانه پرداخت می کنند، انگیزه های کمتری برای برقی شدن کامل در ژاپن وجود دارد. مطالعه اخیر نشان داد که تویوتا، هوندا و نیسان در بین ۱۰ شرکت برتر خودروسازی جهانی در زمینه تلاشهای کربن زدایی پایین ترین رتبه را دارند.
طبق گزارش، اگر ژاپن بسمت تولید خودرو های الکتریکی حرکت نکند، خطر کاهش تولید ناخالص داخلی را تهدید می کند، چونکه خودروسازی حدودا یک پنجم صادرات آنرا تشکیل می دهد. این امر همینطور می تواند منجر به از دست دادن مشاغل گسترده در صورت رو به زوال صنعت خودرو شود.
خودروسازان ژاپنی حالا در تلاش هستند تا راه خویش را به بازار جهانی خودرو های برقی بازگردند و آینده خویش را بر روی باتری های حالت جامد که سریع تر شارژ می شوند و عمر طولانی تری نسبت به لیتیوم یون های چین دارند، درنظر می گیرند.
در ماه مارس، نیسان و هوندا پیش از این توافق کرده بودند که امکان سنجی همکاری راهبردی در ساخت خودرو های برقی و فناوری، کاهش هزینه ها و بهبود رقابت را بررسی نمایند. نیسان و هوندا سپس در ماه آگوست اعلام نمودند که تا سال ۲۰۳۰ یک خودروی برقی تولید خواهند کرد و به صورت مشترک نرم افزار خودران را توسعه خواهند داد.
این طرح همینطور شامل میتسوبیشی موتورز است که نیسان با ۲۷ درصد سهام، بزرگترین سهامدار آن است. این سه برند مجموعاً سالانه حدود ۸ میلیون خودرو تولید خواهند کرد.
اگر ادغام صورت گیرد، هوندا به تولیدکننده ای با خودروی الکتریکی و باتری دسترسی خواهد داشت. وی افزود، در حالیکه نیسان می تواند مدلهای بهتر را با نرخ ارزان تر و بهتر وارد کند. این یک موقعیت برد برد برای هر دو است.
سی ان ای گزارش کرد که نیسان به تازگی گزارش داد که سود سال جاری ۷۰ درصد کمتر از حد انتظار خواهد بود. این شرکت در سه ماهه گذشته ۶۰ میلیون دلار ضرر کرده است. ماه گذشته همینطور ۹۰۰۰ شغل را کم کرد، پیشبینی های فروش را کم کرد و اظهار داشت که ظرفیت تولید جهانی را ۲۰ درصد می کاهد.
وضعیت به قدری وخیم شد که یکی از مقامات ارشد ماه گذشته به فوربس اظهار داشت که این شرکت ظرف ۱۲ تا ۱۴ ماه بسمت ورشکستگی پیش خواهد رفت. ارزش بازار هوندا ۵.۹۵ تریلیون ین (۳۸.۸ میلیارد دلار آمریکا) است، در حالیکه سرمایه نیسان ۱.۱۷ تریلیون ین (۱۰ میلیارد دلار) است.
ناظران بازار اخطار داده اند که فرهنگ های کاملا متفاوت شرکت ها و تصور از دست دادن مشاغل می تواند مانع هر گونه طرح ادغام شود.
منبع: avamaskan.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب